rektor@svjozef.si

rektor@svjozef.si

PRVA ADVENTNA NEDELJA

vera & umetnost

PRVA ADVENTNA NEDELJA

Duhovno-umetniška razlaga slike Williama Holmana Hunta “Luč sveta”

Avtorica besedil je Daniella Zsupan-Jerome, asistentka profesorja liturgije, kateheze in evangelizacije na univerzi Loyola v New Orleansu.

Prevod in izdelava: Rektor cerkve sv. Jožefa, p. Tomaž Mikuš DJ.

Originally published in English, © 2017 Loyola Press.  All rights reserved.  Translated with permission of Loyola Press, Chicago, IL. (Prvotno objavljeno v angleščini, © 2017 Loyola Press. Vse pravice pridržane. Prevedeno z dovoljenjem Loyola Press, Chicago, IL.)

Na začetku adventa nas evangelij kliče k budnosti – k gledanju in pripravljenosti na prihod Gospodarja hiše, čakajoč na njegovo vrnitev. William Holman Hunt-ova slika “Luč sveta”, nam odstira en vpogled v to, kako bi lahko izgledal ta prihod. “Luč sveta” je globoko simbolična slika, ki prikazuje Kristusa, kako trka na vrata ponoči. Je alegorija (prispodoba) za Kristusa, ki išče vstop na vratih človeškega srca. Njegovo pot do vrat osvetljuje svetilka, ki na vratih pušča mehko svetlobo, da pokaže, kako so poraščena z rastlinami in niso bila odprta že nekaj časa. Rastline tudi razodevajo, da ni le pozna ura, ampak je tudi pozno v letu – so suhe in pripravljene, da strohnijo ob prihodu zime.
Huntova podoba omili kakršnokoli vznemirjenje ob Gospodovem prihodu, saj z izbiro barv in celotne upodobitve predstavlja toplino in nežnost, ki kaže na Kristusovo globoko ljubezen do nas, kot razlog njegovega prihoda. Kristus Kralj, kot veličastno oblečen svetovni vladar s krono, vstopi v temo in nered, da bi vstopil v naše srce. Ta veličastni kralj, čigar prihod pričakujemo, da ga bodo napovedale fanfare, se nežno nežno približa vratom in prosi za vstop. Naš skromni kralj si želi srečanja, namesto slavnostnega prihoda, našega spreobrnjenja, namesto našega zapiranja v temo.

Eden od najbolj drznih simbolov na sliki je svetilka, ki jo ima Kristus v levi roki, in prikazuje Kristusa kot tistega, ki bo razpršil temo in osvetlil mrtva mesta v naših srcih. Tankočuten detajl je sadež na tleh – simbol izvornega greha, našega padca v temo prevare. Vendar nas Kristus ne zapusti v temi, ampak prihaja kot naša luč, v smrtno temo noči.
Nazadnje, pomembna podrobnost na vratih je tudi odsotnost kljuke ali držala. Na ta način Hunt prikaže, da se vrata lahko odpro samo od znotraj, z našim odzivom vere na Kristusovo častitljivo vabilo. Gledanje in čakanje na njegov prihod nas kliče k pozornosti, da srečamo Gospoda tudi v tem zasedenem in kaotičnem predbožičnem in prednovoletnem času.

Duhovno-umetniška razlaga slike John Collier-ja "Oznanjenje”.